Broman Group ennen ja nyt
Broman Groupin juuret ulottuvat vuoteen 1965, jolloin kauppaneuvos Väinö H. Broman perusti Joensuuhun autoja ja varaosia myyvän liikkeen.
Tänä päivänä määrätietoisesti kasvanut yritys käsittää kansainvälisesti toimivan Motonet-tavarataloketjun ja vahvat valtakunnalliset toimijat, AD VaraosaMaailman ja AD-korjaamoketjun, sekä logistiikkakeskuksen. Ne työllistävät yhdessä yli 2000 ammattilaista useammassa maassa.
Perjantaina 14. toukokuuta 1965 avasi ovensa Joensuun keskustassa Suvantokatu 3:ssa uusi autoalan yritys, Pielisensuun Auto Oy. Avajaispäivää pidetään Broman Group -konsernin alkuna. Pielisensuun Auto Oy myi joensuulaisille ja muille pohjoiskarjalaisille D-autoja eli Datsun- ja Dodge-merkkisiä henkilöautoja, mutta heti alusta lähtien myös autojen varaosia. Uuden yrityksen vetäjänä ja pääomistajana toimi Väinö H. Broman, jolla oli jo ennestään vankka tietotaito autoalasta.
Varaosa- ja tarvikekauppa kävi hyvin Joensuussa, mutta markkinat siellä olivat kuitenkin rajalliset. Väinö H. Broman alkoi hakea uusia markkina-alueita Pohjois-Karjalan ulkopuolelta.
Takana 60 vuotta hienoa historiaa
Niin yhdestä autoja ja varaosia myyvästä liikkeestä kasvoi kehittyvä ja kansainvälinen konserni, jonka liike jatkuu yhä edelleen – eteenpäin autoilevan kansan kanssa tietenkin.
Esittelemme seuraavaksi muutamia matkan varrella merkittävimpiä käänteitä..
Palataanpa hetkeksi juurille. Konsernin isä, kauppaneuvos Väinö H. Broman kertoo, miten kaikki alkoikaan.
”Broman Groupin tarina alkaa niin, että isälläni oli Helsingissä autoliike, jossa olin myyntipäällikkö. Isäni poismenon jälkeen myin osuuteni yhtiöstä. Rahaa tuli sen verran, että Helsingissä ei ollut varaa yrittää ja valitsin Joensuun. Rakensin tänne uuden autotalon ja täällä ollaan edelleen”, kuvailee perustaja Väinö H. Broman yrityksensä alkua.
Perheyritys kolmessa sukupolvessa
Vuonna 1995 tapahtui ensimmäinen sukupolvenvaihdos, kun Väinö H. Broman siirsi yrityksen johdon vanhemmalle pojalleen Harrille, joka tuli toimitusjohtajaksi, ja nuoremmalle pojalleen Eerolle, joka nimitettiin varatoimitusjohtajaksi. He olivat tulleet yritykseen jo nuorena hyllyttämään, pyyhkimään pölyjä ja tutustumaan työntekoon. Isä kuljetti poikia mukana kaikissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Näin syntyi kolmen ryhmä, joka päätti asioista aina yksimielisesti.
Nyt mukana on jo kolmas sukupolvi.
Pielisensuun Auto Oy teki vuonna 1995 päätöksen autotarvikkeiden ja varaosien maahantuonnista aputoiminimellä Broman Group. Toimiala määriteltiin kahtalaiseksi: yhtäältä autojen varaosien ja tarvikkeiden myynniksi, toisaalta koneiden ja työkalujen kaupaksi eli tekniseksi kaupaksi.
Vuonna 2007, konserni myi teknisen kauppansa ja kauppaketju Motonet ostettiin konserniin. Yritysosto oli omaa toimintaa suurempi, valtava askel.
Voimakkaan kasvun vuosikymmenet
2000-luvulla on eletty monessa suhteessa voimakkaan kasvun aikaa mitattiinpa sitä henkilöstömäärällä, liikevaihdolla tai toimipaikkojen määrällä. Viime vuosien historiallisiin hetkiin kuuluu Motonet-ketjun laajentuminen Ruotsin markkinoille vuonna 2023.
Yritys on ollut menestystarina. Se on kivunnut 500 suurimman suomalaisen yrityksen joukkoon ja laajentunut Viron ja Ruotsin markkinoille.
Broman Groupin hallinnolliset toimistot sijaitsevat Joensuussa, Turussa ja Vantaalla. Broman Groupilla on myös omat ostotoimistot Yhdysvalloissa ja Hongkongissa.
Broman Group on kokonaan suomalainen perheyritys, jonka omistavat kauppaneuvos Väinö H. Broman ja hänen molemmat poikansa Harri ja Eero Broman lapsineen. Ensimmäinen sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 1995. Kolmas sukupolvi, Harrin ja Eeron lapset, ovat olleet mukana omistajina vuodesta 2017.
Tällä hetkellä hallituksen puheenjohtajana toimii Harri (kuvassa vasemmalla). Harrin, Väinön ja Eeron (kuvassa oikealla) lisäksi hallitukseen kuuluvat Peter Ahlström, Heikki Norta, Lauri Sipponen ja Jaana Viertola-Truini.
Vaikka yhtiön toiminta on kasvanut yksittäisestä myyntiliikkeestä suureksi konserniksi, tehdään päätökset edelleen yhä perheen kesken, nyt jo kolmessa polvessa. Näin koko perhe on aidosti sitoutunut jokaiseen päätökseen ja valmiina tekemään pitkäjänteisesti töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Vuonna 2025 juhlitaan konsernin 60-vuotista taivalta
Konsernissa eletään mukana kaupan alan ja autoilun muutoksissa. 60-vuotiaan perheyrityksen tulevaisuuden tavoitteena on kasvaa markkinoita nopeammin ja samalla kannattavasti sekä olla aidosti kansainvälinen niin myynti- kuin ostotoiminnoissa.
Varaosakaupan suurissa muutoksissa selviävät voittajina edelläkävijät ja taloudellisesti vahvat toimijat, joihin Broman Group ehdottomasti kuuluu. ”Se, joka palvelee parhaiten, voittaa eniten” pätee edelleen siinä missä konsernin filosofiaa kuvaava missiokin, ”Liike ei pysähdy koskaan”.
Vaikka toimintamme on kasvanut yksittäisestä myyntiliikkeestä suureksi konserniksi, tehdään päätökset Broman Groupissa edelleen perheen kesken.
Olemme ylpeästi suomalainen yritys,
joka työllistää Suomessa ja tukee suomalaista yhteiskuntaa.
Jo 60 vuoden ajan.